shahalu

Powered By Blogger
..FOLOWmeFOLOWuFOLOWfolow..
-RINGANKAN TANGAN -
TEROKAI LAMANku
Tinggalkan Pendapatmu
Agar dapat membantuku

Try CLICK Kat Bawah Ni-

Gambar Duit Syiling Malaysia Terbaru

| Wednesday, July 27, 2011
Negara kita MALAYSIA,telah mengeluarkan model duit syiling 5sen 10sen 20sen dan 50sen yang baru bagi menggantikan duit syiling yang lama.
"REVOLUSI DUIT SYILING MALAYSIA"

cth;gambar duit syiling baru

Gabenornya, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, dengan motif dan reka bentuk coraknya memaparkan keindahan flora, fauna dan seni kraftangan tradisional yang terdapat di negara ini. “Syiling baru ini lebih ringan dan kecil serta dilengkapi ciri keselamatan bagi mengelakkan pemalsuan.

“Bagi syiling 10 sen dan 5 sen ia berwarna perak manakala 20 sen dan 50 sen berwarna emas yang mempunyai sisi berbeza bagi memudahkan orang ramai dan mereka yang kurang upaya penglihatan untuk mengenali dan membezakan jenisnya. “Logam baru yang digunakan untuk membuat syiling ini adalah dari jenis yang lebih berkualiti dan tahan lama iaitu keluli tahan karat serta nikel loyang bersalut kuprum. “Ia akan berada dalam edaran bersama dengan siri sedia ada sebelum dikeluarkan secara beransur-ansur,” katanya pada sidang media di Bank Negara, semalam.

Motif dominasi 5 sen ialah sulur kacang, 10 sen (bunga melur) dan 20 sen (anyaman orang asli) memaparkan 14 titik melambangkan tiga 13 negeri serta satu Wilayah Persekutuan dan motif duit syiling 50 sen (kain tenunan destar sigar) mempunyai lima garis mendatar melambangkan lima prinsip rukun negara.
contoh duit syiling lama
Bahagian belakangnya memaparkan motif yang sama iaitu bunga raya dan angka yang menunjukkan tahun penempaan, nilai muka duit syiling dan perkataan Bank Negara Malaysia sebagai pihak berkuasa mengeluarkan duit syiling.
“Bank Negara juga akan mengeluarkan Siri Keempat wang kertas baru pada September ini,” 


sumber www.hmetro


anda suka??

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tak kan tengok je

 

Copyright © 2010 haluhalushahalu